De behandeling binnen mijn praktijk zal aansluiten op de uitkomsten van het rekenonderzoek.
Nadat ontdekt is waar de hiaten zitten, wordt daar stap voor stap aan gewerkt, te beginnen bij de onderste steentjes van de rekenmuur. De basisvaardigheden van het rekenen moeten van onderaf worden opgebouwd.
Door van onderaf te beginnen kan het kind succeservaringen opdoen, waardoor het meer zelfvertrouwen krijgt en ook weer gaat geloven in mogelijkheden tot groei.
Allereerst wordt er aan begrip gewerkt, vervolgens wordt er één strategie aangeleerd, waarna het kind gaat oefenen om meer tempo en handigheid te krijgen bij het oplossen van het rekenprobleem. Wanneer deze stappen goed gaan, kan het in de contextsommen worden toegepast.
Oefeningen kunnen ook gedaan worden via rekenspel. Dit is gezellig en motiveert en helpt bij het inzicht en het oefenen.
Hoeveel tijd er nodig is per leerling is niet van tevoren aan te geven. Dit wordt gaandeweg duidelijk en steeds met de ouder besproken.
Waar mogelijk wordt ook contact gezocht met de leerkracht van de school, zodat er afstemming kan plaatsvinden.
Na een RD4 rekenonderzoek worden er in het verslag adviezen gegeven welke stappen in eerste instantie nodig zijn voor de leerling. Dit wordt besproken met de school.