Onderzoek

Bij een leerling die in mijn praktijk komt voor de remediëring bestaat het rekenonderzoek uit 3 delen.

1. Een rekenbelevingsgesprek .

2. Een onderzoek naar de rekenbasisvaardigheden.

3. Een onderzoek naar de aanpak van rekenproblemen/rekenopgaven die in context worden aangeboden.

Wanneer ik voor een school een rekenonderzoek doe, ga ik dat doen via het diagnostisch programma RD4.

Een verdere beschrijving is te vinden onder het tabblad 'diagnostisch rekenonderzoek'.

Behandeling

De behandeling zal aansluiten op de uitkomsten van het rekenonderzoek.

Het kan zijn dat er eerst aan de mindset moet worden gewerkt, zodat er weer geloofd wordt in een mogelijkheid tot groei.

Eigenlijk ontdek ik altijd  hiaten in de basisvaardigheden. Hier gaan we dan hard mee aan het werk. Het kan gaan om begripsvorming en/of strategieontwikkeling en/of automatisering binnen een domein.

Het flexibel toepassen in verhaalsommen geeft dan ook problemen. Hier gaan we gericht mee werken met een stappenplan. 

Een verdere beschrijving is te vinden onder het tabblad 'behandeling'.